Přejít k hlavnímu obsahu
České spořitelně se meziročně podařilo snížit objem kybernetických škod o 50 %
České spořitelně se za prvních osm měsíců letošního roku (od ledna do konce srpna 2023) podařilo v meziročním srovnání snížit objem klientských škod u dokonaných kybernetických útoků o téměř polovinu. A to i přesto, že počty kyberútoků na klienty podle statistiky České bankovní asociace rostou.
česká spořitelna

Ke snížení objemu škod online podvodů přispívá nový systém detekce podvodných plateb využívající prvků umělé inteligence, a také speciální Kyberteam v rámci klientského centra České spořitelny. Poradci Kyberteamu prošli speciálním bezpečnostním tréninkem, díky kterému dokáží efektivně pomoci klientům, kteří jsou ohroženi kyberpodvody, případně jsou již obětmi. Pracovníci Kyberteamu realizují měsíčně zhruba 2 tisíce hovorů a intervencí s ohroženými klienty. 

„Fakt, že se nám daří snižovat objem škod klientů v důsledku kyberpodvodů, je výsledkem systematického postupu proti kyberkriminalitě, který zahrnuje intenzivní edukaci klientů, stále efektivnější detekci potenciálně podvodných transakcí a okamžitou péči o klienty u nichž akutně hrozí, že se stanou obětí kyberpodvodu, či se jí již stali,” říká Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost a bankovní identitu.   

„Triky a vyjednávací techniky podvodníků jsou velmi propracované. Velmi zdařile napodobují chování zaměstnanců klientského centra a umí si klienta pod záminkou falešného bankéře, zástupce vybrané instituce či bezpečnostního experta získat na svoji stranu a přesvědčit ho o falešných investicích nebo o tom, že jeho peníze nejsou v bance v bezpečí a musí je rychle zaslat na bezpečné místo (účet podvodníka) nebo vybrat a vložit do bitcoinmatu. Díky neustálému zlepšování detekčních mechanismů a zapojení klientského Kyberteamuse nám daří odhalit většinu podvodů již v samém začátku nebo snížit vzniklou škodu,” doplňuje Petr Zíma.

„Členové našeho klientského Kyberteamu prošli speciálním psychologickým tréninkem s policejními psychology, díky čemuž dokáží daleko efektivněji komunikovat se stávajícími nebo potenciálními obětmi kyberpodvodů z řad našich klientů,” říká Blanka Kuciánová, která má na starost tým digitální podpory a komunikace na sociálních sítích. „Bohužel, stále se setkáváme s řadou případů, kdy se marně snažíme konkrétní klienty přesvědčit, že se stali obětí podvodu a investiční nabídky, jimž uvěřili na základě telefonátů nebo webových stránek, jsou dílem podvodníků. Paradoxně platí, že čím déle podvod trvá, tím klesá schopnost klientů připustit si, že se stali obětí podvodu,” dodává Kuciánová a upozorňuje na skutečný případ klientky, která přes mnohonásobné upozornění ze strany několika pracovníků Spořitelny i nadále posílala peníze do falešného investičního fondu, až nakonec po několika týdnech osobně přišla na pobočku omluvit se za svou zaslepenost. „Bohužel 400 tisíc, které mezitím dobrovolně naposílala investičním podvodníkům, jsme již samozřejmě nemohli jakkoli zachránit,” uzavírá Kuciánová.

„V roce 2021 a 2022 byly dominantním podvodem zejména phishingové útoky, kdy se podvodníci, vydávající se zejména v SMS nebo emailech za banku či státní úřady, snažili od klientů vylákat přihlašovací údaje k jejich digitálnímu bankovnictví. Tyto údaje pak následně zneužili k odcizení peněz z účtu klienta. Od druhé poloviny roku 2022 a po celý letošní rok již z hlediska objemu škod jednoznačně dominují manipulativní podvody. Jedná se zejména o investiční podvody, kdy se podvodníci obvykle v telefonu vydávají za investiční poradce a snaží se klienty přesvědčit k zaslání plateb na falešné investiční účty,” doplňuje Petr Zíma.

Datum vytvoření: 07/09/2023

linkedin

Komentáře komentáře
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls. Kam až se česká měna podívá? Na domácím poli hraje koruně do karet změna očekávání ohledně snižování tuzemský... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v dubnu výrazněji vzrostla kvůli potravinám Za překvapením stál z našeho pohledu především daleko svižnější růst cen potravi... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Služby přebírají otěže ekonomiky Za první kvartál vzrostly reálné tržby odvětví spadajících pod služby mezičtvrtl... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek