Přejít k hlavnímu obsahu
Digitální transformace je výzva, která mění naše předsudky, nutí nás přemýšlet jinak
Po loňském úspěšném pilotním ročníku oborové konference CIO Agenda se letos v Park Inn Hotelu Prague konal druhý ročník. Setkání bezmála stovky odborníků, převážně CIO, CTO a CEO, se zaměřilo na nové výzvy a fenomény digitalizace, tvorbu efektivního a různorodého IT týmu, vyhledávání talentů a jejich motivaci. Závěrečná panelová diskuse přinesla nové pohledy na digitální transformaci perspektivou stratups a grownups (již zaběhlých tradičních společností) a byla zároveň příležitostí k inspiraci a networkingu.

Úvodní část zaměřenou na téma, Co vnáší digitalizace do agendy CIO, moderoval a zahájil vhledem do problematiky Petr Beneš, nezávislý konzultant: „Stojíme na prahu třetí civilizační revoluce. To, co tyto revoluce spojuje je, že se během nich lidé stěhovali. Po neolitické a industriální se nacházíme v revoluci digitální. Stěhujeme se z materiálního světa do světa virtuálního, charakteristického dematerializací, demonetizací, demokratizací. Svět digitalizace je deceptivní: klamavý a spojený s velkou mírou počáteční nedůvěry a disruptivní, staví na hlavu zaběhnuté byznys modely.“

Ondřej Gálik, Head of Mobile Banking & Customer Engagement, Česká spořitelna přednášel o Fenoménu digital a nových výzvách pro CIO: „Musíme zapomenout na hranice, které jsme si sami vybudovali ve vlastní hlavě, a být připraveni dělat globální byznys. Nové platformy poskytují personalizované služby zadarmo. Rozdělit byznys a technologie dnes není možné. Digitální transformace je výzva, která mění naše předsudky, nutí nás přemýšlet jinak.“

Michal Kratochvíl, CEO, BudgetBakers, Investor & Mentor, Startup Yard navázal tématem fintechů. „Fintech má výhodu oproti bankovnictví v tom, že tím, jak bude postupovat digitální transformace, bude v tomto proudu napřed. Bankovnictví je bohatý multiproduktový byznys, už před 40 lety založený na digitalizaci. Dnes je to jedna velká IT firma, a přesto nejsou banky na změny připravené, transformace jim trvá příliš dlouho. Jsou varovným prstem pro další odvětví, která stojí na IT.“

Jak internet věcí mění byznys modely a procesy stávajících firem prezentoval Jan John, CEO SimpleCell, mobilního operátora sítě určené pro internet věcí. Představil možnosti, které IoT nabízí v oblasti monitoringu s využitím senzorů na třech příkladech.  Mezi nimi poskytování péče o seniory přes domácí monitor založený na sledování služeb poskytovaných v rámci péče a jednoduchých zpráv z domácnosti. „Provozovatel sítě propojí již existující zařízení pomocí senzoru s vysílačkou, přenosem signálu do cloud datového rozhraní k uživateli. Všechna zařízení jsou na straně provozovatele – zadavatele.“  

Implementaci konceptu Industry 4.0 ve Škoda Doosan Power představil Michal Košacký, CFO a jednatel Škoda Doosan Power, výrobce parních turbín od roku 1904. Společnost turbíny vyváží do 70 zemí světa, má 1300 zaměstnanců. Popsal některé probíhající procesy a zařízení Industry 4.0. Představil Manufacturing Execution System, vzdálený monitoring, analýzu a vizualizace parní turbíny za provozu, online monitoring kmitání lopatek za provozu, výhody tip timingu a reverse engineering – 3D scanování turbín a jejich částí. „Největší překážky pro implementaci inovací? Nemůžete být zbrklý s uváděním nové technologie na trh, abyste na tom neshořeli. 3D vizualizaci jsme zaznamenali před čtyřmi lety, ale použitelná byla před necelým rokem. Jak k tomu přivést lidi? Nejlíp jim to ukázat, ať si to sami vyzkouší. Lidi z týmů pak přicházejí s návrhy, které sami chtějí a obhajují, protože jim dávají smysl, žádný ředitel jim to nenařizuje. Největší překážka a potenciál jsou lidi.“

Druhou částí konference zaměřené na týmovou dynamiku IT provázela Markéta Švedová, Managing Director Recruit CZ. Zaměřila se na to, jak získat a udržet kvalitní a inovativní IT tým, jeho kvality, diverzitu a motivaci lidí.

Postřehy k digitalizaci ve VAFO Praha z pohledu marketéra přinesl Martin Šámal, Marketing Director. Firma se zabývá vývojem, výrobou a distribucí krmiva pro domácí zvířata od roku 1994 s loňským obratem 2.2 mld korun, z toho 70 % pochází z exportu. „Vize vznikají u každého odborníka ve firmě na poli jeho agendy, realizace, a sní související odpovědnost, je pak na něm. Střední management ve firmě nemáme. S růstem společnosti jsem potřeboval web, který bude fungovat globálně a bude v budoucnu nástrojem pro marketing. Pokud přijdete s novým projektem digitalizace, je potřeba koukat napříč týmem a přijít s návrhem, který vyvolá nadšení.“

Potřeby IT oddělení směrem k CEO při implementaci nových technologií analyzoval Jiří Polák, výkonný ředitel, CACIO (Česká asociace manažerů informačních technologií). V prezentaci vyzdvihl klíčovou roli, kterou hraje identifikace IT speciality s vnitřní kulturou firmy. „Vždycky je potřeba svůj projekt prodat. IT manager musí brát velké ohledy na to, jakým způsobem komunikuje se svými kolegy a nadřízenými. Aby ve firmě měly IT technologie otevřené dveře, musí tam panovat přesvědčení, že ještě pořád nejsme dost dobří a musíme být ti nejlepší.“

O zkušenosti s růstem IT týmů se podělil Jan Beránek, Founder, CEO, Usertech, společnosti která pomáhá korporacím v oblasti inovací a digitálních transformací a vytváří vlastní startupy. Za čtyři roky se firma rozrostla z 5 lidí na více než 70. Naplnění potřeby po dalším růstu IT expertů se nebojí. „Na trhu je nedostatek lidí a vstupují k nám zahraniční firmy a nabírají, to vše zvyšuje platy. Lidi v týmu musíme nejdřív několik měsíců zapracovat, aby splnili naše nároky na kvalifikaci. Chceme spolupracovat s lidmi, kteří se chtějí něco naučit. Dáváme důraz na kulturu, používáme sociální sítě, Instagram, pracujeme v atraktivním prostředí. Lidé se nám sami hlásí. Dáváme práci smysl, vzájemně se vzděláváme, pořádáme team building. Začali jsme být mediátory komunikace ve firmě. Pořádáme Tech Teas, najali jsme si interní  headhunterku, která dělá talent management všech lidí ve firmě.“

Vztah IT manažerů a IT expertů v procesu "going digital" popsal ve své dynamické prezentaci Václav Lavička, Partner, Purpose Fly.  „V nových modelech organizace je firemní kultura založena na transparenci, rychlé reakci a experimentování. Lidé mají větší samostatnost a pravomoc. Digitalizace pomáhá lidské přirozenosti, sdílet informace, přináší inovativní způsoby užití dovedností. Podporuje komunikaci a spolupráci. Moderní týmy nejsou fixované na pozice, ale na sdílený leadership podle rezonance lidské i kompetenční. Nové týmy podporují samoorganizaci, lidé si přirozeně volí své role.“

O přípravě žen a dívek proniknout a uspět v IT a rozmanitých týmech mluvila Monika Malátková, Co-founder a Business & Career Development Director, Czechitas. V Česku je v IT jen 10% žen, ale 80% uživatelů aplikací jsou ženy. 55% žen nakoupí měsíčně přes e shop. Ženy tvoří 63% nákupních rozhodnutí ve spotřebním sektoru. „Technologie rostou rychle, máme spoustu nových příležitostí. Firmy v dnešní době musí oslovovat i lidi, kteří je dřív nezajímali. Diverzita ve firmě zvyšuje kulturní hodnoty a vylepšuje image firmy. Proč nejsou ženy v IT? Protože nemají dostatek informací o tom, co všechno v IT můžou dělat!“ Czechitas pořádají workshopy po celé republice a učí ženy programovat.

Do závěrečné panelové diskuse Digitální transformace podle startups a grownups moderované Markem Rokoským, Co Founder, FINEMO.CZ se zapojilo pět panelistů z korporací i startupů: Filip Kopecký, CIO, ZOOT; Martin Pejša, Managing Director, Creative Dock; Vojta Roček, Founder, Stories - Business Intelligence; Ondřej Šňupárek, Chief of IT Development, Air Bank a Václav Kaněra, IST Manager, MOL Česká republika.

Úvodní slovo k diskusi měl obchodní ředitel Microsoftu Juraj Rakovský. Položil tři základní otázky: zda má technologie potenciál změnit náš život, co je to digitální transformace, jak s ní naložit a jaké přináší příležitosti.

„Hlavní věc, která nás bude posouvat dopředu je, že svět se stane platformou, která bude poskytovat služby umělé inteligence, ať už jde o strojové učení nebo roboty v call centru. Tyto služby budou firmy nakupovat a stanou se hlavními hybateli firemního IT. Digitální transformace je to, že uzavíráte mezeru mezi tím, co spotřebitel chce a tím, co my jako analogové firmy se mu snažíme dodat. Digitální technologie je dnes vnímána jako životní styl, netýká se pouze našich dětí.“

Následná diskuse se zaměřila na otázky největších výzev digitální transformace z pohledu malých dynamických firem a zavedených hráčů trhu. Panelisté otevřeli otázku toho, kdo je hybatelem inovací ve společnosti. Z pohledu Filipa Kopeckého jde jednoznačně o CIO. „Tlak vychází od zákazníka. K prosazování trendů mají nejblíže technologické pozice. CIO by měli dělat reklamu svému oboru a rozvoji technologií obecně.“

Diskuse v závěru navázala na linku srovnání příležitostí inovovat v korporaci a stratupu, která rezonovala napříč prezentacemi v průběhu dne. Z pohledu Ondřeje Šňupárka „spočívají výhody startupů z pozice pracovního trhu v atraktivitě. Lidé v nich mají větší volnost, pracují s novými technologiemi a chytrými lidmi v kreativním prostředí. Startupy tak získají nejlepší lidi na trhu. Na druhou stranu mají omezené zdroje a velkou odpovědnost.“

Konferenci přinesla společnost Blue Events ve spolupráci s odborným garantem Markem Rokoským a za podpory partnerů Accenture, Microsoft, Purposefly a dalších.

Datum vytvoření: 04/10/2016
-- Redakce

linkedin

Komentáře komentáře
Státní dluh překonal hranici 3,2 bilionů korun V poměru k HDP situace vypadá mnohem příznivěji, protože se dluh pohybuje jen ok... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Geopolitika opět v centru pozornosti Trhy jinými slovy věří, že další eskalace do podoby širšího regionálního konflik... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v březnu zůstává na cíli, v létě uvidíme další pokles Příběhy uvnitř spotřebitelského koše jsou však nadále velmi rozdílné.  Za poměrn... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš