Přejít k hlavnímu obsahu
Komerční banka zachránila v loňském roce klientům 418 milionů korun
Počet útoků v kyberprostoru v posledních letech mnohonásobně roste a zvyšuje se i důmyslnost podvodů. Jen za loňský rok evidovala Komerční banka zhruba dvojnásobný nárůst případů. V průběhu roku 2023 se jí podařilo odhalit desítky tisíc kyberpodvodů a zachránit svým klientům celkem přibližně 418 milionů korun. Nejvyšší zachráněná částka na jednoho klienta za loňský rok činila 2,6 milionů korun.

Za loňský rok evidovala Komerční banka dvakrát tolik kyberpodvodů, než tomu bylo v roce 2022. Nejčastějším typem jsou stále falešné zprávy nebo e-maily. Vzrostl také počet podvodných telefonátů (vishing), při nichž se e-šmejdi snaží zmanipulovat k údajně výhodným investicím nebo k nákupu kryptoměn. V kurzu byly také tzv. romance scam, tedy sňatkové podvody v online prostoru, nebo falešné nabídky v podobě výhry například nového telefonu a podvody v oblasti cestovního ruchu – bookingových služeb.

„Každý den prověříme tisíce transakcí platebními kartami a pokud zachytíme takovou, která vykazuje znaky pokusu o podvod, obratem kontaktujeme klienta a varujeme ho. Díky tomu se nám v loňském roce podařilo zachránit klientům přes 418 milionů korun,“ říká Pavel Šašek, manažer karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky.

„Česko se drží v oblasti kyberpodvodů na předních místech. Je to proto, že jsme na špičce s bankovními technologiemi a bezpečností a podvodníci si to u nás zkouší. Co bude fungovat u nás, bude fungovat i jinde. Také proto v KB neustále investujeme do nových technologií, abychom ještě více zvýšili účinnost nástrojů pro aktivní odhalování kyberpodvodů,“ dodává  Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky.

Komerční banka je velmi úspěšná v odhalování a prevenci kyberpodvodů. Denně prověří zhruba půl milionu transakcí a v případě podezření na podvod, klienta obratem kontaktuje. Přesto se v poslední době v oblasti podvodných investic do kryptoměn stále častěji objevuje trend, kdy i přes veškeré snahy Komerční banky varovat klienty, že posílají finance na známý podvodný účet, si klienti nedají toto rozmluvit a peníze, často celoživotní úspory, na podvodný účet pošlou, protože mu věří

Umělá inteligence proniká do kyberpodvodů stále častěji. „Podvodníci dnes umí nejenom napodobit jakékoliv telefonní číslo, ale věrně i hlas volajícího. Oběť tak snadno uvěří, že jí například volá nadřízený, který potřebuje okamžitě proplatit nějakou fakturu. Časté jsou také deepfake videa, kdy e-šmejdi napodobují známé osobnosti a jejich jménem lákají lidi k rádoby výhodným investicím,“ říká Pavel Šašek. Zároveň také dodává, že umělá inteligence naopak dobře slouží při odhalování kybernetických podvodů. „Jedná se například o práci s daty, chováním klienta a jeho historií, které se vyhodnocuje v aktuálním čase. Umělá inteligence výrazně automatizuje tyto procesy, zrychluje je a zpřesňuje vyhodnocování,“ doplňuje Pavel Šašek.

Kybernetické podvody jsou stále sofistikovanější, proto je na prvním místě obezřetnost, zachování klidu a použití zdravého rozumu. „Pokud klientovi volá banka, policie nebo třeba Česká národní banka a chce po něm znát jeho přihlašovací údaje, hesla nebo ho navádí k instalaci jakékoliv aplikace umožňující vzdálený přístup do počítače, je určitě na místě okamžitě zbystřit a telefon raději položit. Vyplatí se i kontaktovat banku a případ nahlásit,“ vysvětluje Pavel Šašek. „Důležitá je i edukace. Komerční banka realizuje řadu vzdělávacích kampaní v oblasti kyberbezpečnosti, v loňském roce se například zapojila do kampaně #nePINdej!, jejíž součástí je interaktivní kybertest, díky němuž se zájemci snadno naučí, jak poznat nejčastější kyberpodvody a jak jim nenaletět,“ uzavírá Pavel Šašek.

Datum vytvoření: 30/01/2024

linkedin

Komentáře komentáře
Státní dluh překonal hranici 3,2 bilionů korun V poměru k HDP situace vypadá mnohem příznivěji, protože se dluh pohybuje jen ok... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Geopolitika opět v centru pozornosti Trhy jinými slovy věří, že další eskalace do podoby širšího regionálního konflik... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v březnu zůstává na cíli, v létě uvidíme další pokles Příběhy uvnitř spotřebitelského koše jsou však nadále velmi rozdílné.  Za poměrn... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš