Přejít k hlavnímu obsahu
Na černý pátek padl rekord v karetních transakcích
Černý pátek je den výrazných slev oblíbený zejména v USA a Kanadě. Stále populárnější je však i v České republice. Dokazuje to počet plateb kartou, který byl letos v porovnání s černým pátkem minulého roku o 33 % vyšší. Vyplývá to z interních statistik Equa bank.

Stále větší obliba bezkontaktních plateb se projevila ve snížení průměrné částky o 7 % na 543 korun. Nakupovalo se i na zahraničních e-shopech. Oproti loňskému černému pátku utratili klienti Equa bank při platbách kartou v zahraniční o 10 % více.

„Černý pátek vznikl ve Philadelphii, kde popisoval zmatek v dopravě, který následoval vždy po dni díkuvzdání. Dnes je známý hlavně jako den, kdy začínají předvánoční nákupy. I Češi berou černý pátek jako den výrazných slev, které se nemusí nutně vztahovat jen na české obchody. Nakupování na zahraničních e-shopech je totiž stále populárnější. Téměř každý 50. klient provedl nákup v zahraničním internetovém obchodě,“ uvádí Tomáš Veselý, ředitel oddělení depozitních produktů Equa bank.

Objem nákupů na internetu roste

Útraty Čechů na zahraničních e-shopech bbyly letos rekordní. Zatímco v minulém roce Češi poslali do ciziny platebními kartami přes internet 13,3 miliardy korun, jen za první půl rok letošního roku to bylo podle Sdružení pro bankovní karty již 8,6 miliardy.

"Že se nebojíme překročit pomyslné státní hranice, zvláště když se jedná o výhodnější nákup, dokazují údaje z plateb vedených na zahraničních e-shopech. Pokud porovnáme běžný den a černý pátek, internetové karetní platby vzrostly o 19 %. Meziroční růst plateb u zahraničních internetových obchodů během černého pátku byl téměř 40%. Rostoucí popularitu zahraničních nákupů sledujeme každý rok,“ říká Jakub Pavel, ředitel Retailového bankovnictví Equa bank.

Podle ČSÚ nakupovalo letos na e-shopech 42 % všech českých spotřebitelů, což jee o 3 % více než vloni Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv. V Evropské unii nakupují přes internet nejvíce Britové a Dánové. V obou zemích má s e-shopy zkušenost téměř 80 % obyvatel.

Češi jsou v přepočtu na obyvatele na prvním místě v EU ve frekvenci plateb bezkontaktní kartou a mají zároveň i největší průměrnou měsíční útratu (1 700 korun). Každá druhá bezhotovostní platba je v Česku uskutečněna bezkontaktní kartou. V průměru Češi tímto způsobem zaplatí 3,3x měsíčně. O něco méně aktivní jsou pak Poláci a Slováci.

Datum vytvoření: 02/12/2015
-- Redakce

linkedin

Komentáře komentáře
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls. Kam až se česká měna podívá? Na domácím poli hraje koruně do karet změna očekávání ohledně snižování tuzemský... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v dubnu výrazněji vzrostla kvůli potravinám Za překvapením stál z našeho pohledu především daleko svižnější růst cen potravi... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Služby přebírají otěže ekonomiky Za první kvartál vzrostly reálné tržby odvětví spadajících pod služby mezičtvrtl... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek