Přejít k hlavnímu obsahu
Osobní automobily na konci roku 2020 zdražily o desítky tisíc
V posledním kvartále roku 2020 zaplatili kupující za automobily průměrně o 3,5 % více než v předchozím období. Vozy se základní výbavou zdražily o 0,7 %, vrcholné varianty zvýšily ceny o více než 5 %. Zdražování se dotýká zejména nejvyšších výbav naftových vozidel, plug-in hybridů a hybridů, u kterých byl zákazníkům nabídnut širší výběr dostupných motorizací. Za výrazným zdražením stojí také obměna starých typů vozidel za novější modely – mezigenerační obměna. Cenový index systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily a dopad na spotřebitele.

Srovnání cen vozů s předchozím čtvrtletím

Dle cenového indexu EY průměrné ceny na trhu automobilů během čtvrtého kvartálu vzrostly o více než 3 % v porovnání s předchozím obdobím. Hlavním důvodem tohoto nárůstu bylo zvýšení cen u kategorie nejvyšší výbavy zejména kvůli obměně nových modelů a přidání nejvýkonnějších, a tudíž nejdražších motorizací. Ceny vozidel této výbavové specifikace vzrostly o více než 5 %, zákazníci za tato vozidla zaplatili o 40 000 Kč více. Zvýšení cen zasáhl také trh hybridních vozů, kde došlo k 1,5% nárůstu.

„Ceny vozidel celkově vzrostly o 3,5 % primárně kvůli změně nových modelů automobilek v kategorii nižší střední třídy. Kvůli tlaku legislativy na snižování emisí zaznamenali výrobci vyšší náklady, které se následně projevily ve finálních cenách pro koncového zákazníka. Ve sledovaném období došlo k největšímu zdražování zejména u sportovně užitkových vozů (SUV), které mají pochopitelně větší emisní stopu než vozy menších kategorií. Vzhledem k pandemii se v prvním kvartále 2021 očekává nižší výroba automobilů. Jen v lednu letošního roku bylo např. v České republice vyrobeno o skoro 12 % méně automobilů než na počátku minulého roku. “ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

 U nejnižších výbav nebyl nárůst příliš výrazný, jednalo se pouze o necelé 1% zvýšení. K největšímu zvýšení cen došlo především u SUV vozů, zejména u benzínových a naftových motorizací. Z pohledu motorizací u základních výbav nejvíce zdražily plug-in hybridy. Naopak u naftových vozidel došlo ke zlevnění o 0,4 %.

mobilita infografika

U automobilů v základní výbavě docházelo k navýšení cen téměř ve všech segmentech, nejvíce však u SUV (2 %), což pro zákazníky znamenalo, že si navíc připlatili v průměru 12 000 Kč. Z pohledu motorizací zaznamenaly zvýšení cen hlavně
plug-in hybridy, kde došlo ke zdražení o 3 % v návaznosti mimo jiné na zvýšení základní ceny u modelu ŠKODA Superb iV během sledovaného období.

V kategorii mini vozů nejvyšší výbavy došlo ke snížení ceny proti předchozímu kvartálu o více než 6 %, což bylo primárně způsobeno zužováním nabídky. U vozů v základní výbavě nedošlo k výrazným změnám. Stejná situace byla i u kategorie malých vozů, ovšem u nejvyšší výbavy bylo zlevnění pouze 0,2 %.

Nejvyšší zvýšení cen bylo zaznamenáno u vozidel nižší střední třídy, kdy lidé zaplatili o více než 100 000 Kč navíc. Nejvíce vzrostly ceny naftových vozů o 16,6 %, toto zvýšení bylo způsobeno především novou nabídkou vozidel koncernu Volkswagen (Škoda Octavia, Seat Leon).

infografika 2

U automobilů střední třídy byl zaznamenám ve čtvrtém kvartále v porovnávaných kategoriích nejmenší nárůst, který představoval pouze 1,5 %. Nejcitlivější pohyby byly zaznamenány především u vozidel Volkswagen Passat a Ford Mondeo, kde došlo k nárůstu ceny nejvyšších dostupných výbav. Vozy vyšší střední třídy taktéž zdražily, nejvyšší nárůst byl u plug-in hybridů o více než 10 %, což pro zákazníky znamenalo 170 000 Kč. Výrazné zvýšení bylo zejména u BMW 5, kde přibyla do nabídky v tomto kvartále nová PHEV varianta 545e xDrive.

Stejně jako u segmentů mini vozů a malých vozů došlo k poklesu cen i v rámci SUV v průměru přibližně o 1 %. V rámci benzínových variant nejvyšší výbavy došlo k poklesu cen o 6,1 %, naopak u naftových to bylo přibližně o 5 %. Při pohledu do ceníku největší podíl na daných pohybech měly SUV vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster a Renault Captur.

„Od počátku sledování EY cenového indexu v roce 2018 můžeme vidět trend ve zvyšování cen základních výbav v SUV segmentu, kde i po odečtení inflace došlo k nárůstu ceníkových cen již o 1,7 %,“ dodává Petr Knap.

Segment MPV v porovnání s předchozím obdobím zdražil v rámci benzínových i naftových variant. Nabídka alternativních pohonů v daném segmentu přetrvává na velmi nízké úrovni bez výrazných změn.

Datum vytvoření: 11/03/2021

linkedin

Komentáře komentáře
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls. Kam až se česká měna podívá? Na domácím poli hraje koruně do karet změna očekávání ohledně snižování tuzemský... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v dubnu výrazněji vzrostla kvůli potravinám Za překvapením stál z našeho pohledu především daleko svižnější růst cen potravi... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Služby přebírají otěže ekonomiky Za první kvartál vzrostly reálné tržby odvětví spadajících pod služby mezičtvrtl... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek