Přejít k hlavnímu obsahu
ČBA: Banky nabízejí individuální pomoc klientům i po skončení splátkového moratoria
V souvislosti se zhoršující se epidemiologickou situací způsobenou nemocí covid-19 přišla Vláda ČR s dalšími restriktivními opatřeními. Ty budou mít nepochybně dopad do některých ekonomických segmentů. Problémy lze očekávat zejména u hotelových, restauračních a stravovacích služeb, přičemž Ministerstvo průmyslu a obchodu dle vyjádření svých zástupců již pracuje na přípravě pomocných programů, které by měly podnikatelům právě z těchto nejvíce zasažených odvětví situaci ulehčit.

Banky předpokládají, že protiepidemická opatření vlády mohou přinést i zhoršení finanční situace některých jejich klientů, kteří se tak mohou dostat do potíží se splácením svých úvěrů.

„Banky celou situaci svých klientů pečlivě sledují a vyhodnocují, a to v souvislosti s říjnovým ukončením moratoria na splátky. V tuto chvíli nevidíme důvod proto, aby bylo moratorium plošně obnoveno,“ komentuje Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace (ČBA). Vychází přitom z údajů od bank, podle kterých se většina klientů bezproblémově navrací k řádnému splácení odložených úvěrů. Poptávku po prodloužení či obnovení plošného moratoria banky nezaznamenaly ani ze strany svých klientů. Naopak ti, kterým byl poskytnut odklad v rámci první covidové vlny na jaře v naprosté většině deklarují, že se v listopadu ke splácení vrátí.

I přesto jsou banky připraveny svým klientům, kteří se dostanou do finančních problémů, pomoci a nabídnout jim řešení. Zásadní ovšem je, aby klienti se svou bankou včas komunikovali. „Individuální pomoc klientům je v mnoha případech efektivnější než plošné úlevy a nabízí se zde řada možných nástrojů, ať již jde o snížení měsíčních splátek, konsolidaci nebo odklad splátek. Je ale nutné, aby zejména individuální klienti své banky kontaktovali co nejdříve," apeluje Tomáš Salomon, prezident ČBA, a dodává: „S řadou firemních klientů, a to zejména s těmi z oblasti pohostinství a ubytovacích služeb, kteří aktuálně využívají splátkového moratoria, jsou už banky v úzkém kontaktu a společně nastavují individuální splátkové plány nebo hledají jiná restrukturalizační řešení. Vzhledem k tomu, že většina bankovních klientů v tuto chvíli bankám deklaruje schopnost splácet své závazky, věřím, že banky dokáží individuálně pomoci většině klientů, které pandemie reálně postihne."

Datum vytvoření: 14/10/2020

linkedin

Komentáře komentáře
Inflace odskočila od cíle Jak je vidět, vlna zdražování u potravin sice v září polevila, ale rozhodně – ja... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Další negativní překvapení z trhu práce. Míra nezaměstnanosti je nejvyšší od roku 2017 Po sezónním očištění se podíl nezaměstnaných zvýšil dokonce na 4,7 %, což signal... Dominik Rusinko, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Dominik Rusinko
ČNB ponechává sazby beze změny, pro nejbližší měsíce potvrzuje stabilitu Nová prognóza podle našich předpokladů přepsala hospodářský růst lehce dolů pro ... Jan Bureš, hlavní ekonom ČSOB
Profile picture for user Jan bureš