Přejít k hlavnímu obsahu
ČBA: Banky nabízejí individuální pomoc klientům i po skončení splátkového moratoria
V souvislosti se zhoršující se epidemiologickou situací způsobenou nemocí covid-19 přišla Vláda ČR s dalšími restriktivními opatřeními. Ty budou mít nepochybně dopad do některých ekonomických segmentů. Problémy lze očekávat zejména u hotelových, restauračních a stravovacích služeb, přičemž Ministerstvo průmyslu a obchodu dle vyjádření svých zástupců již pracuje na přípravě pomocných programů, které by měly podnikatelům právě z těchto nejvíce zasažených odvětví situaci ulehčit.

Banky předpokládají, že protiepidemická opatření vlády mohou přinést i zhoršení finanční situace některých jejich klientů, kteří se tak mohou dostat do potíží se splácením svých úvěrů.

„Banky celou situaci svých klientů pečlivě sledují a vyhodnocují, a to v souvislosti s říjnovým ukončením moratoria na splátky. V tuto chvíli nevidíme důvod proto, aby bylo moratorium plošně obnoveno,“ komentuje Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace (ČBA). Vychází přitom z údajů od bank, podle kterých se většina klientů bezproblémově navrací k řádnému splácení odložených úvěrů. Poptávku po prodloužení či obnovení plošného moratoria banky nezaznamenaly ani ze strany svých klientů. Naopak ti, kterým byl poskytnut odklad v rámci první covidové vlny na jaře v naprosté většině deklarují, že se v listopadu ke splácení vrátí.

I přesto jsou banky připraveny svým klientům, kteří se dostanou do finančních problémů, pomoci a nabídnout jim řešení. Zásadní ovšem je, aby klienti se svou bankou včas komunikovali. „Individuální pomoc klientům je v mnoha případech efektivnější než plošné úlevy a nabízí se zde řada možných nástrojů, ať již jde o snížení měsíčních splátek, konsolidaci nebo odklad splátek. Je ale nutné, aby zejména individuální klienti své banky kontaktovali co nejdříve," apeluje Tomáš Salomon, prezident ČBA, a dodává: „S řadou firemních klientů, a to zejména s těmi z oblasti pohostinství a ubytovacích služeb, kteří aktuálně využívají splátkového moratoria, jsou už banky v úzkém kontaktu a společně nastavují individuální splátkové plány nebo hledají jiná restrukturalizační řešení. Vzhledem k tomu, že většina bankovních klientů v tuto chvíli bankám deklaruje schopnost splácet své závazky, věřím, že banky dokáží individuálně pomoci většině klientů, které pandemie reálně postihne."

Datum vytvoření: 14/10/2020
komentáře
Druhá vlna pandemie zvýší příjmové a majetkové nerovnosti Doposud pandemie na českém trhu práce nenatropila výraznější „nevratné“ škody. N... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Evropské vlády mluví o „New deal”, realita je však zcela jiná Je třeba si uvědomit, že dnešní pandemická krize je v mnoha ohledech specifická.... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
ČNB dál uvolňuje úvěrové podmínky A tím je především opuštění druhého ze tří stávajících parametrů při poskytování... Petr Dufek Makroekonom
Profile picture for user Petr Dufek
nepřehlédněte