Přejít k hlavnímu obsahu
Moneta: Test finanční gramotnosti vyplnilo již téměř 5 tisíc lidí. Problematické je názvosloví i způsoby úročení
Znalost práv ručitele za úvěr, princip složeného úročení nebo základní názvosloví dělají Čechům hlavní problémy v oblasti finanční gramotnosti. Vyplývá to z výsledků online testu Rozumíme penězům, který Moneta vytvořila v rámci stejnojmenného projektu společně s neziskovou organizací AISIS. Od jeho spuštění letos v květnu jej vyplnilo již více než 4 800 respondentů z řad školáků, středoškoláků i dospělých.

„Překvapilo mě, že si 28 % respondentů myslí, že když dlužník neplatí řádně splátky dluhu, že z toho nevyplývá pro ručitele povinnost splátky platit za něj. Dalších 25 % lidí neví, že jako ručitel mohou požadovat po dlužníkovi zpět, co za něj museli hradit věřiteli. Z toho je zřejmé, že pojmu ručitel respondenti příliš nerozumí. Dále se ukázalo, že 28 % neví, k čemu je CVV/CVC kód na zadní straně platební karty, 26 % si myslí, že mohou lhát o výši svého měsíčního příjmu při žádost o úvěr a 25 % neví, že RPSN je tím správným údajem, podle kterého mohou porovnat nákladovost jednotlivých nabídek úvěrů,“ popisuje některé z výsledků Robert Kočí, lektor finanční gramotnosti Rozumíme penězům.

Test, který lze najít na webu rozumimepenezum.cz, obsahuje 16 náhodně vylosovaných otázek: ty by dle Standardů finanční gramotnosti pro základní školy měl dokázat vyřešit každý žák na konci devítileté docházky a neměly by mu zabrat více než 10 minut. Ihned po jeho absolvování má respondent k dispozici svůj výsledek a vyhodnocení jednotlivých odpovědí. Na e-mail poté dostane certifikát o absolvování.

Zároveň může posloužit jako podklad pro výuku finanční gramotnosti na školách. „Každý učitel si může nechat žáky test vyplnit. Do údajů v úvodu testu žáci vyplní email učitele, na který mu přijdou všechny výsledky. Ty si může vyhodnotit a s neúspěšnými úlohami dále pracovat či podle nich plánovat výuku,“ sděluje Robert Kočí, který s testem jako učitel sám pracuje a dle výsledků svých žáků zařazuje do výuky témata z problematických otázek.

Projekt Rozumíme penězům je společným programem Moneta Money Bank a neziskové organizace AISIS na podporu finanční gramotnosti. Do vzdělávacího programu se od dob jejího založení zapojilo již 5 000 učitelů a téměř 30 tisíc žáků a studentů. V rámci tohoto programu je zapojeným školám poskytována výuka finanční gramotnosti, do které se během tzv. projektových dnů zapojují i bankéři Skupiny Moneta. Školnímu roku pak každý rok předchází letní prázdninová škola, kde pedagogové ze zapojených škol získávají ucelené a strukturované informace z oblasti finančního vzdělávání.

Datum vytvoření: 12/12/2023

linkedin

Komentáře komentáře
ČNB si dává přestávku Předpokládám, že jde o přestávku, nikoliv konec politiky uvolňování měnové polit... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Ekonomika ani v červnu zatím nehlásí potíže s americkými cly Celkový indikátor důvěry podnikatelů sice lehce poklesl (o 1 bod na úroveň 100),... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Fed vyšperkoval stagflační prognózu lehce jestřábí rétoriku Zároveň je třeba dodat, že odhadovaná trajektorie úrokových sazeb vysílá lehce j... Jan Čermák, analytik ČSOB
Profile picture for user Jan Čermák