Podle zkušeností z praxe i mezinárodních konferencí, jako je Gartner Symposium, se k měřitelnému ROI dostane jen menší část AI iniciativ. Velká většina projektů nenaplní původní očekávání, často proto, že organizace nejsou na využití umělé inteligence dostatečně připravené. „Když se podíváte na banky a pojišťovny, tak se ukazuje, že jen postavit interní AI útvar, dát mu nějaký rozpočet a čekat, že začne všechno fungovat, prostě fungovat jednoduše nebude,“ uvedl v Bankastu Ivo Růžička.
Ačkoliv se dnes ve finančních institucích AI zatím nejčastěji uplatňuje v podobě chatbotů, voicebotů nebo jednoduchých automatizací, podstatně větší přínos podle Iva Růžičky leží v oblasti back-office – v automatizaci manuálních a opakujících se činností, přípravě dokumentů, validaci dat, reportingu nebo v podpoře IT vývoje. Umělá inteligence zde funguje jako akcelerátor: zrychluje práci, pomáhá analyzovat rozsáhlé systémy a identifikovat rizika, technický dluh nebo neefektivní struktury.
Významnou roli může AI sehrát také při práci s legacy systémy, které jsou pro banky a pojišťovny dlouhodobou zátěží. Díky schopnosti analyzovat zdrojový kód a existující dokumentaci dokáže výrazně zkrátit dobu potřebnou k převzetí nebo modernizaci těchto systémů. Přesto však zůstává nezbytná role zkušených odborníků, kteří rozumí byznysovému i regulatornímu kontextu.
Jak konkrétně celý tento proces probíhá? Tak právě to a mnohem více se můžete dozvědět v nejnovějším díle Bankastu. K poslechu na Spotify nebo Apple Podcasts.
komentáře

