Přejít k hlavnímu obsahu
Gartner: Organizace postupují v oblasti dat a analytiky pomalu
Celosvětový průzkum provedený mezi 196 organizacemi naznačuje, že 9 z 10 podniků ještě v případě dat a analytiky nedosáhlo nejvyšší „transformační“ úrovně vyspělosti – a to navzdory skutečnosti, že se jedná investiční prioritu číslo 1 pro většinu šéfů informatiky. Evropské organizace jsou navíc pozadu za těmi v severní Americe a asijsko-pacifické oblasti.
Data a analytika

Podle IT manažerů jsou v současné době analytika a BI hlavními technologiemi umožňujícími diferenciaci a získání konkurenční výhody. To je jeden z výsledků největšího průzkumu CIO Agenda, který dělají analytici Gartner pravidelně každý rok (v tom posledním odpovídalo více než tři tisíce CIO). Z cíleného průzkumu uskutečněného na podzim 2017 mezi 196 organizacemi nicméně vyplývá, že nejvyšší, transformační úrovně analytických schopností dosáhlo jen 9 % z nich.

Organizace nacházející se na nižších úrovních analytické vyspělosti (viz schéma níže) se podle viceprezidenta výzkumu Gartner Nicka Heudeckera připravují o řadu výhod: „Organizace, jež dosáhly transformační úrovně, profitují zejména z vyšší agility, schopnosti lepší integrace s partnery a dodavateli a také z jednoduššího přístupu k pokročilé prediktivní a preskriptivní analytice. To vše se pak promítá do konkurenční výhody a lepší schopnosti se na trhu odlišit.“

vyspělostní model pro oblast dat a analytiky (D+A)

Podniky v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) přitom za zbytkem světa v průměru zaostávají – jen 30 % spadá do dvou nejvyšších úrovní (diferenciace a transformace), zatímco v Severní Americe je to 44 % a v asijsko-pacifickém regionu dokonce 48 %. Celosvětově se nejvíce organizací na základě sebehodnocení nachází na třetí „systemizační“ úrovni (34 %) a na úrovni čtvrté (31 %). Pětina (21 %) je na úrovni druhé a dobrá zpráva je, že jen 5 % se nachází na základní první úrovni. 

Nejčastějším způsobem, jak jsou dovednosti v datově-analytické oblasti využívány, je zlepšování efektivity procesů (54 %), následují zlepšování zákaznického zážitku (31 %) a vývoj nových produktů či služeb (31 %). Navzdory velkému „povyku“, který se točí kolem pokročilé analytiky, stále bezmála dvě třetiny (64 %) organizací považují nejkritičtější z obchodního hlediska klasické reportovací a dohledové nástroje. Stále také převažuje využívání interních dat, nicméně podíl organizací využívajících také externí datové zdroje se blíží polovině (46 %). Totéž platí o způsobu provozování analytických funkcí – v závislosti na typu je jich provozováno interně 43–51 %, zatímco čistě cloudových je 21–25 %.

„Je snadné se nechat unést novými technologiemi, jako jsou strojové učení a umělá inteligence,“ dodává Nick Heudecker, „nicméně tradiční druhy analytiky a BI zůstávají nedílnou součástí toho, jak jsou dnes podniky řízeny, a v nejbližší době se to nejspíš nezmění.“

Řadě organizací může pomoci samoobslužná analytika a BI

Význam a míru rozšíření pokročilé analytiky by mohl výrazně ovlivnit nástup samoobslužné analytiky a BI – Gartner odhaduje, že již v roce 2019 by díky nim mohli uživatelé z řad byznysu vytvářet větší objem analytických výstupů než datoví vědci.

„Postupující digitalizace zvyšuje poptávku po analytice napříč všemi oblastmi komerční i veřejné sféry,“ říká ředitelka výzkumu Gartner Calie J. Idoine. „Rychlý pokrok v oblastech umělé inteligence, internetu věcí i cloudové (SaaS) analytiky a BI platforem ve stále větší míře usnadňuje a umožňuje, aby analýzy dat a podklady pro rozhodování připravovali zaměstnanci bez speciálního vzdělání.“

Výsledkem je, že lídři odpovědní za data a analytiku ve stále větší míře nasazují samoobslužné nástroje a snaží se vytvořit podnikovou kulturu poháněnou daty. Běžní uživatelé se tak mohou snáze učit, jak využívat analytické a BI nástroje pro správná obchodní rozhodnutí. Carlie J. Idoine nicméně upozorňuje, že jistá míra zaškolení je třeba: „Školení, trénink a podpora zejména u nově nastupujících zaměstnanců jsou potřeba, aby mohli svépomocí vytvářet smysluplné analytické výstupy.“

Velikost a náročnost nasazení samoobslužné analytiky může být pro organizace překvapivá (zejména pokud ji zaměstnanci začnou skutečně využívat) – ve velkých podnicích se snadno může jednat o stovky či tisíce uživatelů. Analytici Gartner proto doporučují zaměřit se na čtyři oblasti, které představují solidní základy pro rozvoj samoobslužné analytiky a BI:

  1. Slaďte samoobslužné inciativy s cíli organizace a pečlivě zaznamenávejte všechny měřitelné úspěchy a osvědčené postupy.
  2. Zapojte řadové uživatele již ve fázích návrhu, vývoje a podpory samoobslužných nástrojů.
  3. Nabídněte lehčí a flexibilnější (ale nikoliv laxní) přístup k problematice řízení dat (data governance).
  4. Připravte plán zaškolování uživatelů.

Další podrobnosti naleznete v tiskových zprávách Gartner (anglicky):

Téma dat a analytiky bude probíráno na konferenci Gartner Data & Analytics Summit, která proběhne 19. - 21. března v Londýně. 

Datum vytvoření: 20/02/2018
-- Redakce

ZK_cena podnikatelů

Komentáře komentáře
Geopolitika opět v centru pozornosti Trhy jinými slovy věří, že další eskalace do podoby širšího regionálního konflik... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v březnu zůstává na cíli, v létě uvidíme další pokles Příběhy uvnitř spotřebitelského koše jsou však nadále velmi rozdílné.  Za poměrn... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Nezaměstnanost mírně vyšší než loni, ale nižší než za covidu Minimálně ve srovnání s předchozími epizodami recese. Březnová míra nezaměstnano... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek