Přejít k hlavnímu obsahu
Ministryně financí vyzvala poskytovatele nebankovních půjček k aktivní pomoci klientům
Ministryně financí Alena Schillerová písemně vyzvala nebankovní poskytovatele úvěrů, aby vycházeli vstříc klientům, kteří se vlivem epidemie covid-19 dostali do problémů se splácením. Zástupci bank i největších nebankovních společností přislíbili individuální pomoc dlužníkům během jednání, která vedlo Ministerstvo financí kvůli pokračování nepříznivé epidemiologické situace i po ukončení úvěrového moratoria. Nyní se ministryně obrací také na ostatní nebankovní poskytovatele.
Odklad splatek foto

„Se zástupci bank, nebankovních společností i neziskových organizací zabývajících se dluhovým poradenstvím se nám podařilo najít shodu na tom, že si lidé, kteří se dostali do problémů se splácením svých úvěrů v souvislosti s přetrvávající epidemií, zaslouží individuální přístup. Mělo by jím být umožněno splácet po určitou dobu podle jejich finančních možností, a nemělo by na ně být v žádném případě nahlíženo jako na neplatiče,“ upozorňuje místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.

Česká bankovní asociace vyzvala své členské banky ke společensky odpovědnému přístupu při posuzování žádostí klientů bank o poskytnutí adresných individuálních úlev ve splácení úvěrů ve svém prohlášení ze dne 22. října 2020. Nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů se k aktivní pomoci svým klientům mohou přihlásit prostřednictvím prohlášení, které z iniciativy Ministerstva financí připravily ve vzájemné spolupráci Česká leasingová a finanční asociace, Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů a neziskové organizace Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni.

Individuální dohody s nebankovními poskytovateli úvěrů by měly spočívat především v rozložení sjednaných závazků do většího počtu splátek nebo v možnosti odkladu splátek alespoň po dobu 3 měsíců. Měly by se týkat všech typů úvěrů, na které se vztahovalo zákonné moratorium a u kterých dlužník není v prodlení se splácením. Tento přístup by měli nebankovní věřitelé uplatňovat především u klientů, kteří v období do 31. března 2021 prohlásí či prokážou, že přišli o svůj hlavní příjem nebo se zásadně zhoršila jejich finanční situace.

Dodržování příslibů ze strany bank i nebankovních poskytovatelů úvěrů bude Ministerstvo financí pečlivě monitorovat. Nebudou-li klienti s řešením své individuální situace spokojeni, mohou se s podněty či stížnostmi obracet také na neziskové organizace Člověk v tísni (770 600 800) nebo Poradna při finanční tísni (800 722 722).

„Jako ministryně financí velice oceňuji dohodu s finančním i neziskovým sektorem nad minimálními samoregulačními standardy společensky odpovědného chování. Právě dobrovolná individuální pomoc je cesta, jak ochránit klienty před kolotočem exekucí a insolvencí, což se ve výsledku vyplatí i samotným poskytovatelům úvěrů a společnosti jako celku,“ uzavírá ministryně financí.

Datum vytvoření: 20/11/2020
komentáře
Může trhům vydržet euforie z vítězství Joea Bidena? Velkou obavou trhů před letošními volbami byl strach ze scénáře, ve kterém Donal... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Druhá vlna převálcovala nadějně se vyvíjející služby V září se službám obecně dařilo a jejich výkony reálně mírně rostly. Oproti před... Petr Dufek Makroekonom
Profile picture for user Petr Dufek
Druhá vlna pandemie zvýší příjmové a majetkové nerovnosti Doposud pandemie na českém trhu práce nenatropila výraznější „nevratné“ škody. N... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
nepřehlédněte