Přejít k hlavnímu obsahu
Počet kybernetických podvodů dramaticky roste
Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku.
Hack

Díky efektivním zásahům se podařilo bankám od počátku roku ochránit svým klientům více než 4 miliardy korun, přičemž nejvyšší doposud zachráněná částka na jednoho klienta činila 13 milionů korun. Přesto škody způsobené e‑šmejdy dosáhly 845 milionů korun. V meziročním srovnání se jedná o nárůst o 9 %. Průměrná škoda na klienta se oproti loňsku snížila na 17 083 korun z předchozích 21 439 korun. Tento pokles je výsledkem nejen intenzivní práce bank na detekci podvodů, ale i stále účinnější edukace veřejnosti, kterou ČBA a její partneři realizují. V návaznosti na tyto aktivity Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR a NÚKIB spouští další ročník rozsáhlé celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej! která se nese v duchu využití umělé inteligence, jako stále častější praktiky e‑šmejdů.

Rok 2024 přináší další nárůst kybernetických útoků na bankovní klienty, přičemž technologie umělé inteligence (AI) je stále častěji využívána nejen e‑šmejdy, ale i bankami a bezpečnostními složkami k jejich odražení. Banky již několik let investují do AI, která jim umožňuje lépe identifikovat a předcházet podvodům.

„Kyberbezpečnost je pro bankovní sektor absolutní prioritou. Banky dlouhodobě investují značné prostředky do ochrany svých klientů a do prevence odhalování podvodů. Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem, který nám pomáhá rychle a efektivně identifikovat hrozby a minimalizovat jejich dopady. Bohužel ji však stále častěji zneužívají i e‑šmejdi, kteří ji využívají k vytváření stále sofistikovanějších podvodů. Naše kampaň #nePINdej! proto nejen varuje před těmito hrozbami, ale také aktivně využívá podobné technologie k edukaci a prevenci,“ říká Jan Juchelka, prezident České bankovní asociace.

Umělá inteligence se stala klíčovým nástrojem bank v boji proti kyberpodvodům a je využívána již řadu let. Díky pokročilým algoritmům jsou banky schopny analyzovat obrovské množství dat v reálném čase a identifikovat podezřelé aktivity ještě předtím, než dojde k útoku. Tato technologie jim umožňuje předcházet podvodům s vyšší přesností a rychlostí, čímž efektivně chrání své klienty před finančními ztrátami.

Umělou inteligenci nevyužívají ale jen finanční instituce, stále častěji se stává zbraní v rukou e‑šmejdů. S jejím rostoucím využitím zaznamenává Policie České republiky stále sofistikovanější kybernetické útoky, které se čím dál více zaměřují na lidský faktor a zneužívají důvěru obětí.

„Útočníci dnes často využívají moderní technologie, jako je umělá inteligence, aby vytvořili podvody, které jsou stále obtížnější k odhalení. Mezi jejich nejčastější taktiky patří deepfake videa, která dokážou věrně napodobit hlas nebo tvář konkrétní osoby, a podvodné telefonáty (vishing), kde dokáží napodobit telefonní číslo banky. Další častou metodou jsou investiční podvody, při nichž lákají oběti na zdánlivě snadný a velký výdělek,“ říká policejní prezident genpor. Mgr. Martin Vondrášek. „Ve spolupráci s Českou bankovní asociací se proto zaměřujeme na preventivní aktivity, které mají za cíl zvýšit informovanost veřejnosti a posílit její odolnost vůči těmto hrozbám. Kampaň #nePINdej! letos reaguje na tyto nové typy útoků a snaží se veřejnost vybavit potřebnými znalostmi, jak se jim bránit,“ doplňuje.

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) rovněž potvrzuje, že umělá inteligence zůstává klíčovým prvkem v boji proti kybernetickým hrozbám. Tato technologie hraje stále významnější roli, zejména v souvislosti s novými výzvami, které přináší rok 2024. Generativní umělá inteligence, jako jsou chatboti na bázi velkých jazykových modelů (LLM), se stává nejen nástrojem ochrany, ale bohužel i zbraní v rukou útočníků. Očekává se, že s rostoucími schopnostmi těchto technologií, včetně tvorby deepfake videí, zvukových záznamů a sofistikovaných phishingových útoků, budou kybernetické hrozby ještě intenzivnější a mnohem hůře rozpoznatelné.

„Chatboti a další AI nástroje, které byly vyvinuty s dobrými úmysly, jsou stále častěji zneužívány k šíření škodlivých kódů nebo k vytváření věrohodných podvodů,“ říká Lukáš Kintr, ředitel NÚKIB. „V této souvislosti je nezbytné, aby se investice do výzkumu, technologií a odborníků na AI v oblasti kybernetické bezpečnosti výrazně navyšovaly. Musíme posílit naši obranu proti těmto narůstajícím hrozbám. Bojovat ohněm proti ohni je v tomto případě klíčové. Pouze kombinací moderních nástrojů využívajících AI, spolu s odborníky, kteří s nimi umí pracovat, a osvětou široké veřejnosti, můžeme dosáhnout účinné obrany,“ dodává.

Letošní ročník celonárodní vzdělávací kampaně #nePINdej! se zaměřuje na rostoucí hrozby spojené s využíváním umělé inteligence e‑šmejdy. Klíčovým nástrojem kampaně je opět Kybertest, který byl letos obohacen o nové otázky reflektující aktuální triky e‑šmejdů, včetně deepfake videí a investičních podvodů. Tento test, který si doposud vyzkoušelo 360 tisíc lidí, má za cíl nejen zvýšit povědomí o aktuálních podvodech, ale také zlepšit schopnost veřejnosti je rozpoznat a nenaletět jim. Loňské průměrné skóre Kybertestu bylo 73 %, přičemž nejzranitelnějšími skupinami byli senioři a mladí lidé do 25 let. Proto se letos v komunikaci zaměřujeme především na tyto věkové skupiny.

„Umělá inteligence se stala klíčovým tématem letošní kampaně, protože e‑šmejdi ji stále častěji využívají k vytváření podvodů. Novinkou letošního Kybertestu jsou proto otázky zaměřené na deepfake videa, která vznikla s laskavým svolením prezidenta ČR Petra Pavla a politika Miroslava Kalouska, jejichž tváře byly použity při tvorbě těchto videí,“ říká Dušan Baran, výkonný ředitel České bankovní asociace. „Abychom přitáhli pozornost i mladší generace, vytvořili jsme letos spark filtry na Instagramu. Hravou formou si tak mohou část testu vyzkoušet všichni, kdo používají tuto platformu. Kampaň #nePINdej! má za cíl nejen zvýšit počet účastníků testu, ale také upozornit veřejnost na aktuální hrozby a naučit ji, jak těmto podvodům nenaletět. Díky novinkám v testu doporučuji, aby si ho lidé vyzkoušeli opakovaně.

V letošním roce se kampaň #nePINdej! rozšiřuje na nové komunikační kanály. Kromě tradičních aktivit, jako je masivní kampaň na sociálních sítích a mediální podpora našich partnerů, plánujeme také outdoorovou kampaň na autobusech RegioJet. Umělou inteligenci jsme zapojili i do marketingové podpory, a proto máme nové spoty vytvořené pomocí AI, které budou vysílány nejen v České televizi, ale i v kinech sítě Cinestar.

I letos se na kampani podílejí přední subjekty českého trhu. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, jsou do kampaně zapojeny Policie ČR, NÚKIB, VUT Brno, VISA, Komerční banka, ČSOB, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, itego, a.s., O2 a Česká pošta. Mediálními partnery jsou Česká televize, Seznam Zprávy, Deník a Cinestar.

Zdroj: ČBA

Datum vytvoření: 05/09/2024

Finweek

Komentáře komentáře
Turbulentní podzim na trzích: Dlouhé úrokové sazby míří prudce vzhůru Hlavním důvodem jsou přetrvávající dozvuky silných pátečních dat z amerického tr... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Rekordní září na úřadech práce I když část lidí z evidence naopak odešla poté, co si našli práci, počet nezaměs... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Maloobchod opět překvapil pozitivně, spotřeba zrychluje Dosavadní čísla tak ukazují na zrychlení dynamiky českého růstu ve třetím kvartá... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš