Přejít k hlavnímu obsahu
Maloobchodní tržby stále rostou
Rekordní zaměstnanost, solidní růst mezd a dobrá nálada podporují nákupní apetit českých spotřebitelů. V červnu tak obchodníci mohli vykázat další výrazný nárůst jejich tržeb v řadě. Tentokrát se jim výnosy zvýšily reálně ve srovnání s loňským červnem o 6,2 %.

Největší nárůst tržeb jako už tradičně zaznamenaly internetové obchody, které se těší stále větší popularitě v ČR. Jejich dlouhodobý boom nebere konce a zřejmě bude ještě několik let pokračovat s tím, jak se mění preference českých spotřebitelů a expanduje nabídka e-shopů do oblastí, které dříve stály stranou pozornosti. 

Z hlediska sortimentu nejvyšší přírůstky tržeb vykazují obchody s oblečením, zbožím pro volný čas a elektronikou. Tedy vše, co přichází na řadu v době, kdy se lidem vede dobře. Rostoucí životní úroveň podporuje nákupy tohoto zboží, nicméně v době recese či všeobecných obav jsou to první obchody, které pociťují odliv poptávky. 

Zajímavé je, že navzdory silnému růstu poptávky spotřebitelů v obchodech ceny moc nerostou. Meziročně se zvýšily jen o půl procenta, což je ve srovnání s téměř tříprocentní inflaci jen symbolický posun. Důvodem je přetrvávající boj mezi kamennými a virtuálními obchody, k nimž se stále ve větší míře přidávají i ty zahraniční. Česká inflace má tak své kořeny ve vyšších nákladech na bydlení a ve službách s ním spojených.

Jestli o něco, kromě některých potravin, neměli letos v červnu spotřebitelé až takový zájem, jsou opět automobily. Tržby motoristického segmentu tak tentokrát propadly o 5,3 %.

Nákupní apetit spotřebitelům vydrží i v dalších měsících. Předpokládáme však, že bude postupně slábnout s tím, jak domácnosti začnou vnímat – nikoliv nutně pociťovat – zhoršení celkové ekonomické situace. Spotřeba domácností nicméně zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu v letošním i v příštím roce. 

Autor: Petr Dufek, analytik ČSOB

Datum vytvoření: 07/08/2019
komentáře
Může trhům vydržet euforie z vítězství Joea Bidena? Velkou obavou trhů před letošními volbami byl strach ze scénáře, ve kterém Donal... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Druhá vlna převálcovala nadějně se vyvíjející služby V září se službám obecně dařilo a jejich výkony reálně mírně rostly. Oproti před... Petr Dufek Makroekonom
Profile picture for user Petr Dufek
Druhá vlna pandemie zvýší příjmové a majetkové nerovnosti Doposud pandemie na českém trhu práce nenatropila výraznější „nevratné“ škody. N... Jan Bureš Hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
nepřehlédněte