

Po letech úvah návrhů zákonů na zavedení tzv. registračních pokladen se zdá, že konečně je v České republice naděje na implementaci moderního řešení. Dosavadní model registračních pokladen byl odložen a Ministerstvo financí si vzalo za příklad technické řešení z Chorvatska.
Obchodníci si nebudou muset kupovat nové pokladny, pokud ty dosavadní budou schopny nahrát software od daňové správy a komunikovat s centrálním úložištěm dat. Postačí k tomu chytrý telefon nebo platební terminál a tiskárna pro daňový doklad. Platební terminály mají tiskárny, pokud se nevyužívá tiskárna pokladního systému (např. v supermarketech).
Chytré telefony dnes současně mohou sloužit i jako hardware pro platby bezkontaktními kartami MasterCard a Visa, pokud do nich bude nahrán potřebný program a budou certifikovány a registrovány bankami (tzv. acquiery) pro kartové transakce. Tím se prakticky každý obchodník, včetně prodejen na tržištích apod., může velmi snadno stát místem, které bude přijímat k placení platební karty. Platební terminály komunikují s autorizačním centrem (GPE, Česká spořitelna, UniCredit Bank) pomocí datových a mobilních sítí. Stejným kanálem je tedy možné přenášet i tzv. fiskální data, jak uvažuje i ministerstvo financí. Nahrává tomu i připravované snížení tzv. Interchange Fee, tedy poplatku, který platí banka obchodníka vydavateli karty (slouží na úhradu jeho nákladů s platební transakcí) ze současného cca 1 % z ceny nákupu na 0,10 % u debetních a 0,30 % u kreditních karet.
Platí-li dnes obchodník za zajištění plateb kartami mezi 1,50–2,50 % (podle velikosti kartového obratu), může tento poplatek klesnout na přijatelných 0,8–1,80 %. Ministerstvo financí, i Česká národní banka, která ze zákona zodpovídá za hotovostní a bezhotovostní platební styk, by měly bezhotovostní placení v obchodech podpořit nástroji, které mají k dispozici. Ministerstvo financí plánuje zavést registrační pokladny od roku 2016. Nyní je ideální šance zavedení registračních pokladen a plateb kartami dobře připravit, ve spolupráci s bankami a kartovými centry.
Pavel Juřík, Senior Business Consultant, Cards & Mobile Services



