

„Zlatá koruna není jen každoroční soutěží o nejlepší finanční produkty roku, ale také platformou pro dialog o budoucnosti financí. Podporujeme témata jako umělá inteligence, kyberbezpečnost a finanční gramotnost. Chceme spojovat odborníky, firmy i veřejnost v diskusi o tom, jak má vypadat férový, moderní a odpovědný finanční sektor,“ uvedl ředitel a zakladatel nezávislého projektu finančního a ekonomického vzdělávání Zlatá koruna Pavel Doležal.
Ve čtvrtek 10. července 2025 se v pražském DOX+ konalo slavnostní předávání ocenění Zlaté koruny. Večer zahájil nový formát ZK Talks, který přinesl sérii inspirativních a dynamických vystoupení předních osobností z oblastí vzdělávání, ekonomie a technologií. Řečníci představili své pohledy na to, jak digitální transformace zásadně mění přístup ke vzdělávání a financím. Mezi vystupujícími byli ekonom Jan Švejnar z Columbia University, rektor Vysoké školy ekonomické Petr Dvořák, ekonom Lukáš Kovanda, Sales Director a Deputy Country Manager pro Českou republiku ve společnosti Visa Viktor Nábělek, influencer a moderátor Karel „Kovy” Kovář a zakladatel projektu Nekrachni Jakub Rychlý.
Na ZK Talks navázala panelová diskuze věnovaná klíčovým výzvám, které přináší umělá inteligence v oblasti financí a vzdělávání. Mezi diskutujícími byli člen Bankovní rady České národní banky Jan Procházka, vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov a Jitka Haubová, členka představenstva Komerční banky. Společně debatovali o tom, jak by se měly tradiční vzdělávací instituce přizpůsobit rychle se měnícímu digitálnímu prostředí, jaký vliv mají sociální média na finanční gramotnost, jaká by měla být míra regulace a jak zvýšit důvěru veřejnosti ve vzdělávání v době AI.
Prezentace unikátního výzkumu Zlaté koruny
Součástí diskuze byla také prezentace exkluzivního výzkumu, který pro Zlatou korunu zpracovala výzkumná agentura Ipsos. Zaměřuje se na postoje veřejnosti k finančnímu vzdělávání v kontextu umělé inteligence. Výzkum přináší mimo jiné data o tom, komu lidé v oblasti vzdělávání důvěřují, jaké formy výuky považují za nejefektivnější a jak vnímají vliv technologií na své finanční rozhodování.
Ve druhé části večera proběhlo tradiční vyhlášení výsledků 23. ročníku soutěže Zlatá koruna, která oceňuje ty nejlepší finanční produkty na českém trhu. V rámci slavnostního večera byla vyhlášena také kategorie Visa Cena veřejnosti, jejíž partnerem je společnost Visa. Následná afterparty vytvořila prostor pro networking a neformální setkání účastníků, řečníků a odborné veřejnosti.
„Výsledky letošní Zlaté koruny ukazují, že český finanční trh nezůstává stát, ale dynamicky reaguje na technologické i společenské výzvy. Oceněné produkty napříč kategoriemi potvrzují rostoucí důraz na digitalizaci, udržitelnost a klientskou přívětivost. Těší mě, že Finanční akademie Zlaté koruny se svými odborníky hraje klíčovou roli při identifikaci skutečně kvalitních řešení. Zlatá koruna tak zůstává důvěryhodným ukazatelem kvality pro spotřebitele i profesionály,“ konstatuje Petr Dvořák, rektor VŠE a předseda Rady Finanční akademie Zlaté koruny.
Tak jako každý rok i letos přijal záštitu nad projektem Zlatá koruna ministr financí Zbyněk Stanjura a guvernér ČNB Aleš Michl.
Výsledky soutěže Zlatá koruna 2025
V letošním ročníku Finanční akademie Zlaté koruny hodnotila celkem 238 produktů od 78 finančních společností ve 23 kategoriích.
Nejúspěšnější letos byla skupina České spořitelny, která získala čtyři Zlaté, čtyři Stříbrné a dvě Bronzové koruny. Zlaté ocenění získala v kategoriích Stavební spoření, Zajištění penze, Hypotéky a Cena za společenskou odpovědnost. S nejtěsnějším možným rozdílem skončila skupina ČSOB se třemi Zlatými, třemi Stříbrnými a šesti Bronzovými korunami. Výsledek obou bankovních skupin odráží skutečnost, že mají díky svým dceřiným společnostem zastoupení napříč většinou soutěžních kategorií, což jim umožňuje dosahovat vysokého počtu ocenění. I Fio banka si letos vedla výborně a ze slavnostního galavečera si odnesla čtyři Zlaté, jednu Stříbrnou a jednu Bronzovou korunu. Air Bank pak získala dvě Zlaté a tři Stříbrné koruny.
Z pojišťoven byla nejúspěšnější Kooperativa pojišťovna. Získala pět ocenění včetně nejlepšího umístění v kategoriích Životní pojištění a Pojištění pro podnikatele. Pět ocenění: dvě Stříbrné koruny a tři Bronzové má Allianz pojišťovna, která stabilně boduje v kategoriích Životní pojištění i Neživotní pojištění, Pojištění pro podnikatele a v Cestovním pojištění a Povinném ručení. Česká podnikatelská pojišťovna si letos odnesla tři ocenění – jednu Zlatou, jednu Stříbrnou a jednu Bronzovou korunu.
MONETA Money Bank zvítězila v obou anketách o nejoblíbenější produkty veřejnosti – Visa Cena veřejnosti a Cena podnikatelů. V anketách bylo odevzdáno 42 956 hlasů pro celkem 382 finančních produktů. Raiffeisenbank získala od Finanční akademie Zlaté koruny celkem čtyři ocenění, z toho jednu Zlatou korunu. Nová banka Partners Banka byla oceněna v kategoriích Platební karty, On-line aplikace a Účty.
Akademikem roku 2025 se stal Miroslav Horký, který se svým hodnocením nejvíce přiblížil výslednému hodnocení od všech porotců.



